Menu Sluiten

Recht voor de ondernemer – algemene voorwaarden

In ‘Recht voor de ondernemer’ algemene voorwaarden vertellen we waarom je algemene voorwaarden zou willen hebben. En waarom ze zo handig en verstandig zijn. We zullen ons beperken tot een aantal belangrijke en veel voorkomende zaken. Iedere onderneming kan namelijk weer andere algemene voorwaarden nodig hebben, ze allemaal toelichten is onmogelijk. Dan zouden we beter een boek kunnen schrijven.

Waarom algemene voorwaarden

In je algemene voorwaarden leg je de rechten en plichten tussen de koper en verkoper vast. De regels/afspraken die je standaard bij iedere overeenkomst terug wilt laten komen. Dat scheelt weer een paar bladzijden in je overeenkomst. Het zorgt er ook voor dat de overeenkomst leesbaar blijft en alleen gaat over de kern van de zaak. Daarnaast is het gewoon fijn als er afspraken zijn vastgelegd indien een partij zich niet aan de overeenkomst houdt. Want hoe ga je om met een betaling die niet wordt gedaan? Of wat als een partij de overeenkomst halverwege wil ontbinden (stoppen)? Wat doe je dan? Dit soort zaken regel je in je algemene voorwaarden.

recht voor de ondernemer algemene voorwaarden

Wat is een algemene voorwaarde

De hoofdregel is, dat zonder deze regel/afspraak de overeenkomst NIET kan worden gesloten. Deze regel is dan zo belangrijk dat de regel in de overeenkomst moet staan (dus ook in de offerte). In een overeenkomst staan dus de afspraken die je minimaal op papier wilt hebben. Voordat je ‘ja’ zegt tegen een overeenkomst. Wanneer sprake is van een gesloten overeenkomst, juridisch gezien, kun je nalezen in ‘Recht voor de ondernemer’ de offerte. De algemene regels, de regels die overblijven en hergebruikt kunnen worden, staan in de algemene voorwaarden.

Wanneer gelden algemene voorwaarden (voor zzp en kleine ondernemingen)

In Nederland geldt ‘het eerste schot’, oftewel in beginsel zijn de eerst ontvangen algemene voorwaarden van toepassing op de overeenkomst. Maar stuurt iemand daarna zijn algemene voorwaarden terug en wijst hij expliciet de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van jouw bedrijf af, dan kan het zomaar zijn dat deze regel niet opgaat.

Wat je eraan kunt doen? Nou, zorg er in ieder geval voor dat je de wederpartij een redelijke mogelijkheid hebt gegeven om kennis te nemen van jouw algemene voorwaarden. Dat betekent dat je er voor moet zorgen dat jij degene bent die actief de algemene voorwaarden van jouw onderneming verstrekt. Je moet er dus voor zorgen dat je de algemene voorwaarden zo vroeg mogelijk verstrekt. Daarom ontvang je bij de offerte vaak al een pdf met algemene voorwaarden (verstandig). Kun je ze niet meesturen, zorg dan dat je ruim voordat de overeenkomst wordt gesloten verteld waar ze te vinden en te downloaden zijn. Maak ze zo makkelijk mogelijk vindbaar en downloadbaar. Omdat algemene voorwaarden onderdeel uitmaken van de overeenkomst, wordt het als belangrijk gezien dat de koper/ opdrachtgever ook de tijd en rust heeft om ze door te lezen.

Akkoord

Het is daarom verstandig om niet alleen akkoord te vragen op de overeenkomst, maar een akkoord op de overeenkomst inclusief de algemene voorwaarden van jouw bedrijf. En of de andere partij of jij de algemene voorwaarden leest, dat is eigen verantwoording. Maar ga je akkoord met de overeenkomst, dan ga je ook akkoord met de algemene voorwaarden, de volledige algemene voorwaarden. Dan kom je van die algemene voorwaarden dus niet meer zo makkelijk af.

recht voor de ondernemer algemene voorwaarden

Onredelijk

Hooguit van een regel als deze zeer onredelijk is. Bijvoorbeeld, je koopt een nieuwe fiets. In de meegeleverde algemene voorwaarden van de verkoper staat dat 7 dagen na ontvangst van de fiets de verkoper en fabrikant niet meer aansprakelijk zijn voor gebreken aan de fiets, dat is onredelijk. Als je een nieuwe fiets koopt en er blijkt binnen een week dat de versnellingen niet goed werken, fabricagefout, dan is dat niet jouw schuld. Maar het aantonen dat iets onredelijk is, kan best lastig zijn. Het is dus veel slimmer om zelf te zorgen dat je je algemene voorwaarden goed regelt, maar ook om de algemene voorwaarden van de andere partij te lezen voordat je de overeenkomst sluit. Saai, we weten het, maar beter dan achteraf allerlei vervelende problemen. En als je ze leest en je bent het er niet mee eens, dan heb je wat te onderhandelen. Want een afwijking op een punt (regel) van de algemene voorwaarden kan (als het specifiek is voor deze overeenkomst) worden vastgelegd in de overeenkomst.

Wat staat er in algemene voorwaarden

Wel, dat is best een hele waslijst. Te beginnen met dat je opneemt af te zien van de algemene voorwaarden van de wederpartij. En over de volgende zaken vind je meestal ook iets in de algemene voorwaarden (afhankelijk van jouw onderneming):

  • Offerte (geldigheid, uren verantwoording, afwijkingen)
  • Betalingsregels (bijvoorbeeld vooraf betaling, achterstand betaling, incasso, e.d.);
  • Goed fatsoen (wat mogen jullie van elkaar verwachten, informatie, middelen, systemen, e.d.);
  • De regels/afspraken bij annuleren of ontbinden van de overeenkomst;
  • Aansprakelijkheid schade (hoe ga je hiermee om);
  • Overmacht (wat doe je eraan);
  • Auteursrecht, intellectueel eigendom (product dat wordt opgeleverd);
  • Klachten afhandelen;
  • Tussentijdse wijzigingen.
recht voor de ondernemer algemene voorwaarden

Het zijn ook de regels die door iedere ondernemer anders kunnen worden ingevuld, afhankelijk van wat nodig is voor jouw branche en/of bedrijfsvoering. Maar het geeft je wel een idee over welke zaken je alvast na kunt denken. Want uiteindelijk gaat het om jouw bedrijf.

Algemene voorwaarden is een éénzijdige overeenkomst, dat betekent dat maar 1 partij actief is geweest bij het opstellen van de algemene voorwaarden. Ze zijn niet met de andere partij onderhandeld of besproken. Het betekent in de praktijk dat de algemene voorwaarden vaak neigen tot eigenbelang. Terwijl ook de belangen van de andere partij meegenomen moeten worden, anders kan er sprake zijn van onredelijkheid. Dus bedenk niet alleen wat jij wilt, maar bedenk ook wat jij in eenzelfde situatie zou verwachten. In de algemene voorwaarden maak je een redelijke afweging om de overeenkomst voor beide partijen aantrekkelijk te houden.

Tot Slot

Iedere onderneming is anders en heeft daardoor weer andere algemene voorwaarden nodig. Het is aan jou, ondernemer/ zzp’er, om te bedenken wat jij belangrijk vindt dat er in komt te staan (daar kunnen we je ook mee helpen). Maar naast wat je er zelf graag in wilt hebben staan, zijn er ook nog wettelijke regels die zeggen wat wel en niet acceptabel is of zelfs verboden. Daarom is het verstandig een jurist er nog even naar te laten kijken (check ✔). Wij kunnen dat voor je doen, ook kunnen we de algemene voorwaarden voor je opstellen.

Tot slot zijn wij wel erg benieuwd. Wat verbaasde je het meest over algemene voorwaarden? Had je niet verwacht? Laat je het ons weten?

Meer lezen over recht voor de ondernemer:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.